GUİLLAUME DUFAY

guillaume-dufay_nttf2ybg3la

GUİLLAUME DUFAY  1400 YILI DOLAYINDA FRANSA-FELEMENK SINIRI YAKINLARINDAKİ HAİNAULT’TA DOĞMUŞ, 1473’TE MÜNİH’TE ÖLMÜŞTÜR.

1409 YILINDA, KUZEY FRANSA’DAKİ CAMBRAİ KATEDRALİ’NİN ÜNLÜ ÇOCUK KOROSUNA GİRMİŞ, 1419-1426 ARASINDA İTALYA’NIN RİMİNİ VE PESARO KENTLERİNDE MÜZİKÇİ OLARAK ÇALIŞMIŞTIR. 1428 YILINDAN 1437’YE KADAR ROMA PAPALIK KİLİSESİ’NDE (ARADA İKİ YILLIK BİR KESİNTİ VARDIR) EN VERİMLİ YILLARINI YAŞAMIŞTIR. BU GÖREVİ SIRASINDA KENDİ GOTİK KUZEY DEYİŞİNİ İTALYAN RÖNESANSI RUHUNA UYGULAMIŞTIR. ESERLERİNDE YAPI KURULUŞUNU SAKLAMAYI İTALYA ONA ÖĞRETMİŞTİR. TIPKI, MİMARLARIN DESTEK VE DAYANAKLARI GİZLEMEYİ İTALYA’DAN ÖĞRENDİKLERİ GİBİ, EZGİLERİNİN KÖŞELİ ÇİZGİLERİNİ YUMUŞATMAYI, AYDINLIK BELİRLİ BİÇİMLER KULLANMAYI, DİNLENDİRİCİ ÜÇLÜ VE ALTILI UYGULARI DA İTALYA’DAN ÖĞRENMİŞTİR. (ÜÇ-BEŞ SES YAPISINDA BİR UYGUDA, ÖRNEĞİN DO-Mİ-SOL’DE, TEMEL SES EN ALTTADIR; ALTILI UYGU BU UYGUNUN BİRİNCİ ÇEVİRMESİDİR: Mİ-SOL-DO GİBİ.)

DUFAY, ÇAĞININ BÜTÜN MÜZİK TÜRLERİNDE ESERLER VERMİŞ, BUNLARDAN 150 DOLAYINDA BESTESİ ROMA, BOLOGNA VE TRİESTE KİTAPLIKLARINDA BULUNARAK DERLENMİŞ, 19. YÜZYILIN SONLARINDA FRANSA, İNGİLTERE, ALMANYA VE FLEMENK’DEKİ KİTAPLIKLARDA ELYAZMASI NOTALARI BULUNMUŞTUR. BESTECİNİN İLGİNÇ ÖZELLİKLERİ ARASINDA TORİNO ÜNİVERSİTESİ’NDE HUKUK ÖĞRENİMİ YAPMASI VARDIR. 1445’DE, ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE KORO ÜYESİ OLDUĞU CAMBRAİ’YE YERLEŞMİŞ VE YAŞAMININ SON DÖNEMİNDE ÜNÜNÜ GENİŞLETEREK RAHAT BİR YAŞAM SÜRMÜŞTÜR.

DUFAY, MASS’LARI (MİSSA’LARI) İLE TARİHTEKİ YERİNİ PEKİŞTİRMİŞTİR. MİSSA’LAR BİR HALK EZGİSİNDEN YA DA BİR KİLİSE EZGİSİNDEN ALINIR, TENOR PARTİSİNE YAZILAN UZUN NOTALARLA SÖYLENİR, BÖYLECE BÜTÜN MİSSA’NIN HER BÖLÜMÜNÜN BİR BELKEMİĞİ OLURDU. (BU GİBİ MİSSA’LARA CANTUS FİRMUS YA DA TENOR MİSSA’LARI DENİR.) DUFAY MÜZİĞİNE İLİŞKİN BAŞKA BİR AYRINTIYI BELİRTMEKTE YARAR VARDIR. BESTECİNİN AGNUS DEİ İ FROM “L’HOMME ARME” ADLI MİSSA’SI, DİKKATE DEĞER ÖZELLİKLER İÇERMEKTEDİR:

BU ESERDEKİ KELİMELERİN TENOR’A UYMADIĞI AÇIKÇA GÖRÜLMEKTEDİR. BU DA ESERİN BİR YA DA DAHA FAZLA SAYIDA ÇALGI TARAFINDAN SESLENDİRİLDİĞİNİN BİR İŞARETİ SAYILABİLİR. AYNI DURUM, BAS PARTİSİ İÇİN DE GEÇERLİDİR. BİR NOKTADA TENOR’U TAKLİT EDER. BU İKİ SES, ŞARKI İÇİN OLDUKÇA KOLAYDIR, ANCAK, BURADA DA HECELERİN YERLEŞTİRİLMESİ KONUSUNDA ŞARKICILARA BIRAKILMIŞ OLAN MANUSCRİPT (ELYAZMASI) FAZLA BİR BİLGİ VERMEMEKTEDİR. 22. VE 23. ÖLÇÜLERDEKİ ALTO VE BASLARIN RİTMİK YAPISI KAYDA DEĞER.

Yorum bırakın